Regióny Prešov

Udržateľná doprava v tatranskom regióne je čoraz reálnejšia

tatry, turistika, výlet, vikend, vysoke tatry, kempovanie
Ilustračné foto. ZDROJ: Petronela Ľachová

VYSOKÉ TATRY – Integrovaná doprava v tatranskom regióne je čoraz reálnejšia, krajská samospráva vypracovala návrh Plánu udržateľnej mobility. Ten sa podľa hovorkyne Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Daše Jeleňovej zaoberá dopravou na slovenskej časti Tatier, vrátane medzinárodných prepojení. S poľským partnerom v Zakopanom podali tiež nový cezhraničný projekt za takmer pol milióna eur. Zamerať sa chcú na dopravnú dostupnosť služieb cestovného ruchu a parkovaciu politiku v tejto oblasti.

Snahou prešovskej krajskej samosprávy je dosiahnuť ekologicky udržateľnú dopravu pod Tatrami vrátane postupného vybudovania integrovaného dopravného systému. “Doprava v Tatrách potrebuje dobré, kvalitné a dlhodobé riešenia. Realizujeme tam veľký cestný projekt, tzv. Cestu slobody a z nových štrukturálnych fondov chceme získať niekoľko desiatok miliónov eur na ďalšie dopravné zámery,” skonštatoval podpredseda PSK Štefan Bieľak.

V priebehu posledných 12 mesiacov v rámci spomínaného plánu pripravili viacero konkrétnych opatrení. Aj najnovší projekt Dve krajiny – jedny Tatry by mal podľa Bieľaka riešiť dostupnosť služieb cestovného ruchu integrovanou, trvalo udržateľnou dopravou na tomto cezhraničnom území. “Čo je dôležité, s dôrazom na ekológiu a nutnosť riešenia kriticky vysokého nárastu individuálnej automobilovej dopravy v Tatrách,” dodal.

Partneri projekt podali v rámci aktuálnej výzvy Programu Interreg 2021 – 2027 a jeho výstupom má byť komplexná štúdia uskutočniteľnosti. Prioritne sa zameria na posúdenie posilnenia podielu verejnej osobnej dopravy s ťažiskom na železničnú dopravu v celom regióne, či riešenie tamojšej parkovacej politiky, aj v podobe parkovacích domov. Prinesie tiež vytvorenie regulačnej politiky pre vstup osobných áut do územia s cieľom minimalizovať individuálnu automobilovú dopravu.

Štúdia bytostne súvisí s vypracovaným plánom, pričom jej vypracovanie je požiadavkou Ministerstva životného prostredia SR a rezortu dopravy, ako aj orgánov ochrany prírody, Železníc SR a ďalších zaangažovaných subjektov.