VÝCHODNÉ SLOVENSKO – Tri okresné mestá na východe Slovenska prídu na celý rok o železničnú dopravu. Za jednou z najrozsiahlejších výluk za posledné desaťročia stojí masívna modernizácia trate do Humenného. Výluka však bude aj na úsekoch, kde tieto práce vôbec prebiehať nebudú.
Humenné, Medzilaborce a Sninu na 12 mesiacov odstavia od železničnej dopravy. Vlaky už od 25. septembra nahradia autobusy. „Za účelom zvýšenia kvality železničnej dopravy sa bude na trati Bánovce nad Ondavou – Humenné realizovať komplexná rekonštrukcia a elektrifikácia železničnej infraštruktúry,” informovala Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Odstavené však budú aj úseky, ktorých sa modernizácia netýka.
V čom je problém? Ako píše Denník N, železnice majú v Humennom depo, kde robia údržbu vlakov a tankujú do nich palivo. Nevymysleli však spôsob, ako doň zabezpečia prístup počas výluky.
Kde presne bude zavedená autobusová doprava?
Od 25.9 dôjde k pozastaveniu železničnej dopravy na trati Strážske – Humenné – Medzilaborce mesto a Humenné – Stakčín. “Náhradná autobusová doprava (NAD) bude zavedená na tratiach Humenné – Stakčín, Humenné – Medzilaborce mesto a Humenné – Strážske, pretože rekonštrukcia sa bude týkať celého železničného uzla vrátane prístupov do celej stanice Humenné a prístupu do depa,“ priblížil hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Podotkol, že NAD doprava do miest a obcí bude na porovnateľnej úrovni oproti súčasnej dostupnosti železničnej dopravy. Vlaky nahradí asi 25 autobusov.
Dokedy bude trvať výluka?
Modernizácia spomenutej trate bude prebiehať vo viacerých etapách. Prvá etapa prác a úplnej výluky v úseku Humenné – Strážske by mala, ak pôjde všetko podľa informácií zo ŽSR, trvať do októbra 2024. O 12 mesiacov teda na úseku Humenné – Strážske začnú po zrekonštruovanej trati opäť jazdiť vlaky.
Kde a kedy bude ďalšia výluka?
Po dokončení prác medzi Humenným a Strážskym budú elektrifikovať aj susedný úsek, kadiaľ jazdia regionálne expresy Humenné – Košice. “Následne, po ukončení prvej etapy rekonštrukcie, sa začnú ďalšie etapy prác a výluky v úseku Bánovce nad Ondavou – Strážske s dnes predpokladaným trvaním do konca júla 2025. Tu teda budú o rok vlaky tiež nahradené NAD,“ povedal Kováč.
Po skončení prác bude elektrifikovaný celý úsek Košice – Humenné. Traťová rýchlosť sa zvýši zo 100 na 120 kilometrov za hodinu. Spolu s väčšou dynamikou elektrických vlakov to skráti cestovný čas o niekoľko minút. Trate z Humenného do Medzilaboriec a Stakčína sa neelektrifikujú.