Regióny Prešov

TATRANSKÉ ZUBAČKY stále nepremávajú. Dočkáme sa vôbec?

VYSOKÉ TATRY – Zaradenie nových zubačiek do prevádzky sa opäť posúva, dôvodom sú technické záležitosti. Prví cestujúci by sa novými vlakmi mohli odviezť v polovici novembra. Dočkajú sa vôbec?

 

Nasadenie nových zubačiek vo Vysokých Tatrách sa opäť presunulo. Predpoklad ich zaradenia do prevádzky na Tatranskej elektrickej železnici na trati Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad/Tatranská Lomnica je začiatok novembra. Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáša Kováča závisí termín od dolaďovania „určitých technických záležitostí“. Ako ďalej povedal, až následne budú do prevádzky zaradené tri z piatich súprav, čo by sa podľa jeho slov malo udiať v krátkom čase.

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal pre médiá ešte v júni uviedol, že jednu z nových tatranských zubačiek, Bradavicu, by sa malo podariť zaradiť do premávky už počas letnej sezóny. Neskôr sa hovorilo septembri a októbri. „Treba mať na pamäti, že ide o úplne nové jednotky, aké na Slovensku zatiaľ nejazdia, a ich uvedenie si vyžaduje svoj čas. Ide o rôzne technicko-bezpečnostné skúšky, pri ktorých musia vozidlá najazdiť aj určité kilometre,“ vysvetlil Kováč. Sprevádzkovanie ďalších dvoch súprav na adhéznu trať súvisí podľa jeho slov s absolvovaním potrebných skúšobných jázd v zmysle zmluvy, ktoré boli ukončené len minulý týždeň. „Po predložení potrebných dokladov na Dopravný úrad sa bude čakať na povolenie, pričom pevne dúfame, že prví cestujúci sa týmito ďalšími jednotkami odvezú už v polovici novembra,“ dodal hovorca ZSSK.

Kováč zároveň informoval, že Železnice Slovenskej republiky ako manažér infraštruktúry ešte finišujú s rekonštrukciou celého úseku ozubnicovej trate na úseku Štrba – Štrbské Pleso. S prácami sa začalo v júni minulého roka a pôvodne mali trvať do začiatku februára. Termín ukončenia nakoniec posunuli, práce komplikovalo počasie aj náročný terén. „V súčasnosti ešte realizujú potrebné skúšobné jazdy. Koncom októbra sa budú doručovať podklady na Dopravný úrad, pričom nasadenie zubačiek do prevádzky na tejto trati odhadujeme v nasledujúcich mesiacoch, novembri až decembri,“ doplnil hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko.

Do prevádzky bude nasadených päť vlakov pre trate Štrba – Štrbské Pleso, Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica. Vozidlá s názvom Bradavica, Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká sú pomenované podľa menej známych tatranských štítov. Financované sú z projektu Európskej únie – Modernizácia vozidlového parku ZSSK pre východné Slovensko. Päť kusov elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň stáli 38,8 milióna eur.