Stanovisko mesta Prešov ku kauze nájomného bytu (bez redakčných úprav)
Mesto Prešov v priebehu včerajška čelilo bezprecedentnému útoku na sociálnych sieťach zo strany rodiny nájomníčky jedného zo sociálnych bytov, ktoré mesto ponúka ľuďom v núdzi. K útokom sa neskôr pridala aj verejnosť. Príspevok, ktorý sa objavil na sociálnej sieti Facebook obsahoval viaceré lživé a ničím nepodložené informácie. Zároveň burcoval verejnosť proti vedeniu mesta, ktoré v prípade rodiny nájomníčky prejavilo mimoriadnu mieru empatie a zhovievavosti. Z dôvodu korektného vybavovania veci vo vzťahu k nájomníčke, ktorá nebola autorkou príspevku, mesto nereagovalo bezprostredne na verejný lynč, ktorý sa po uverejnení príspevku spustil. Verím, že je potrebné sa najprv vybaviť relevantnými informáciami, až potom písať príspevky na internete. Uprednostnili sme dialóg priamo s pani nájomníčkou, ktorú sme osobne pozvali na Odbor sociálnych služieb MsÚ v Prešove, kde jej bol individuálne vysvetlený celý proces a legislatíva, ktorá sa so súčasným stavom jej nájmu spája. Pani nájomníčka dostala priestor položiť akékoľvek otázky, opýtať sa na akúkoľvek nezrovnalosť, ktorú v jej prípade eviduje. Zároveň jej bolo navrhnuté rovnaké sedenie aj v prítomnosti jej dcéry, autorky príspevku, aby dostali všetky relevantné a komplexné informácie celej genézy ich prípadu. Túto možnosť nájomníčka nevyužila. Mesto jej zároveň garantovalo, že zaujme stanovisko a odpovie novinárom na ich už v tom čase dopytované otázky až najskôr o 24 hodín od osobného stretnutia, aby mala dostatok času všetky informácie, ktoré jej boli poskytnuté, prebrať aj so svojou dcérou a dohodnúť sa na ďalšom postupe a komunikácii s mestským úradom. Nakoľko zo strany nájomníčky už k ďalšej iniciatíve o komunikáciu nedošlo, mesto musí zodpovedať novinárske otázky a zaujať stanovisko, v ktorom sa rázne ohradí voči klamstvám, osočovaniu a manipulatívnym naratívom, ktoré boli súčasťou nielen samotného príspevku, ale aj vlne verejného hejtu, ktorý daný príspevok spustil.
Dovoľte, aby sme vám na úvod vysvetlili, ako funguje bývanie a prideľovanie nájomných bytov v starom bytovom fonde, prideľovaných na dobu určitú , ktoré má k dispozícii mesto Prešov.
– tieto byty majú slúžiť pre ľudí v ťažkej životnej situácii na to, aby ju dokázali preklenúť a zaradiť sa plnohodnotne do sociálneho a ekonomického života
– byty nie sú určené na dlhodobý nájom!
– zmluva je vždy nastavená na dobu určitú s možnosťou predĺženia – zamestnanci MsÚ Prešov na pravidelnej báze monitorujú stav v danej rodine a jej vývoj, aby zistili, či dochádza v danom prípade k zlepšeniu situácie
– žiadna rodina tam nikdy nemala garantovaný dlhodobý nájom, či prísľub odkúpenia bytu
V meste Prešov máme v poradovníku na nájomné byty 275 čakateľov!! medzi ktorými je viacero prípadov ľudí a rodín v podobnej, alebo ťažšej životnej situácii, v akej sa v roku 2009 nachádzala aj samotná pani nájomníčka
– tento model bývania nemá pomáhať pár vybraným rodinám dlhodobo, ale krátkodobo až strednodobo čo najväčšiemu počtu ľudí v núdzi!
– rodinám, ktorým v určitom čase bol takýto byt pridelený, nevzniká automatický nárok na byt, ani žiadne zvýhodnenie v rámci tohto modelu pomoci
Ak sa táto pomoc prejaví ako efektívna a nasťahovanej rodine sa vďaka dostupnému bývaniu podarí zastabilizovať ako po sociálnej, zdravotnej, či ekonomickej stránke, nárok im už len zo samotnej podstaty tejto pomoci zaniká a zmluva im predĺžená nebude, o čom sú samozrejme riadne informovaní v minimálne polročnom predstihu, počas ktorého si majú možnosť nájsť nové bývanie (zväčša aj preto, lebo už po ekonomickej stránke majú túto možnosť)
– tieto byty na dobu určitú sa mestom aktuálne nedražia a nepredávajú
– v rámci platnej legislatívy neexistuje možnosť predkupného práva
– rekonštrukcie a iné opravy v byte je možné realizovať v zmysle nájomnej zmluvy, ktorú samotný nájomník podpisuje a má ju plne k dispozícii
– v zmysle nájomnej zmluvy je možné byty rekonštruovať a inak do nich zasahovať len so súhlasom správcu, kedy sú možné aj určité spätné kompenzácie nákladov
Dovoľte aby sme vám v stručnosti opísali genézu prípadu nájomníčky a jej dcéry a prečo mesto muselo pristúpiť k nepredĺženiu nájomného vzťahu.
– nájomníčka sa do bytu nasťahovala v roku 2009 – spĺňala podmienky, v jej situácii sa jej mesto rozhodlo pomôcť a byt jej pridelilo
– nájomníčka podpísala nájomnú zmluvu a súhlasila s podmienkami nájomného bývania – zmluva na dobu určitú s možnosťou predĺženia
– napriek tomu, že dané byty sú určené na krátkodobý nájom a čakajú naň ďalšie ťažké prípady v núdzi, v danom byte nájomníčka aj s dcérou bývajú už 16 rokov!
– v prípade týchto bytov je zákonom stanovené regulované nájomné, ktoré sa pohybuje v rozpätí 35 – 180eur/mesiac
– za 16 rokov sa sociálna a ekonomická situácia rodiny výrazne zlepšila
– nájomníčka bola v priebehu rokov viackrát zamestnaná, pracovala aj v zahraničí, aj v súčasnosti je zárobkovo činná
– dcéra je v súčasnosti dospelou ženou s vysokoškolským vzdelaním a stabilným, príjmom v oblasti veterinárneho lekárstva, prispieva na chod domácnosti a jej príjem výrazne prevyšuje plat sociálneho prípadu
– spoločný príjem domácnosti je podľa poslednej sociálnej anamnézy u nájomníčky vysoko nad úrovňou rodín, ktorým je takýto byt poskytovaný, a vo výške, o akej sa môže čakateľom v núdzi v poradovníku aj na tento byt iba snívať
– mesačné výdavky tejto rodiny na bývanie v danom byte predstavuje:
Čistý nájom: 63,52€
Fond opráv: 41,25 €
Správa: 13,30€
Správna réžia: 1,66 €
Energie: 72,80 €
– výška týchto nákladov má zodpovedať prípadom núdze, nie dvojčlennej rodine so spoločným príjmom, ktorý presahuje bežný príjem veľkej časti domácností na Slovensku!
– na základe nastavenia systému pravidelného vyhodnocovania ekonomicko-sociálnej situácie v rodinách došlo v prípade tejto rodiny k zisteniu, že pominuli dôvody pridelenia takéhoto nájomného bytu
– po 16-tich rokoch sa rodina nachádza v stabilizovanej situácii a pravidelným príjmom a už aj z morálneho hľadiska je nevyhnutné tento byt ponúknuť rodinám, ktoré sa aktuálne nachádzajú v núdzi, tak ako sa v nej v roku 2009 nachádzala pani nájomníčka s dcérou
– na tento a ďalšie byty čakajú mnohopočetné rodiny v sociálnej núdzi, rodičia s deťmi, ktoré trpia autizmom, telesným znevýhodnením či inými závažnými diagnózami
Reakcia na nepravdivé informácie v článku:
– Mesto sa razantne ohradzuje voči tvrdeniam, že predmetný nájomný byt ide do dražby alebo bude z majetku mesta odpredaný. Ide o nepravdivú informáciu!
– Mesto sa rovnako ohradzuje voči ničím nepodloženým tvrdeniam, že byt je už dohodnutý pre niekoho iného. Ide o nepravdivú informáciu! Na byt čakajú aj takí ľudia, ktorí sú dnes v rovnakej, podobnej, prípadne ešte horšej situácii, v akej bola pani nájomníčka v roku 2009, keď jej bol byt pridelený. Na rovnakú pomoc, akú od mesta dostávala pani nájomníčka 16 rokov, dnes čakajú ďalší.
citácia z príspevku: „Mama skúšala písať férovemu Ferovi o úvere za ktorý sa byt opravil a so žiadosťou o predkupné právo na byt keďže sme v ňom už od r. 2009. Prišla odpoveď, že to z legislatívneho hľadiska to nie je možné“
Primátor mesta Prešov nemá kompetencie ani právomoc svojvoľne ohýbať legislatívu SR. Nemá a nemal by ju mať nikto! Zároveň, úpravy, ktoré nájomníčka v byte vykonala boli robené bez súhlasu správcu bytu, čo je v rozpore s nájomnou zmluvou, o ktorej podmienkach bola nájomníčka upovedomená a nájomnú zmluvu v tomto znení aj akceptovala a podpísala. Napriek tomu, že by sme boli veľmi radi, aby sa poctivo investované peniaze do rekonštrukcie pani nájomníčke vrátili, nemôže mesto obísť pravidlá a platnú zmluvu. Tomuto rozumie každý, kto žije v akomkoľvek podnájme.
Rovnako sa mesto musí ohradiť, voči viacerým príspevkom a komentárom zo strany verejnosti, ktorá vedenie mesta pranierovala skôr, ako malo možnosť poskytnúť relevantné informácie. Mrzí nás, že tento prípad pomohol svojim prezdieľaním rozšíriť poslanec mestského zastupiteľstva v Prešove a bývalý primátor mesta Pavel Hagyari, ktorý rodine nakoniec nepomohol, naopak, skôr uškodil. Mnohé médiá sa zároveň podobne ako aj verejnosť pýtate, ako mohol byť sociálny byt rodine odovzdaný v tak dezolátnom stave. Prosím, adresujte túto otázku práve pánovi poslancovi, ktorý na sociálnej sieti prisľúbil, že danú vec vyrieši. Byt bol v dezolátnom stave rodine pridelený práve za jeho primátorovania a je to, žiaľ, jeho vizitka.
Zároveň chceme vyzvať verejnosť, ale aj poslancov mesta Prešov, aby v takýchto prípadoch rešpektovali jednak súkromie dotknutých, ale aj nevyhnutnosť prioritnej komunikácie klientov/nájomníkov/obyvateľov práve s mestských úradom a príslušných odborom. Vyhrážkami o medializácii, burcovanie vášní na sociálnych sieťach a organizovanie odboja proti vedeniu mesta v danej situácii môže výrazne poškodiť práve tých, ktorých sa daný prípad týka. Predčasnými a unáhlenými závermi bez riadneho zistenia stavu a všetkých faktov môže dôjsť k dehonestácii práce zamestnancov mestského úradu, v tomto prípade Odboru sociálnych služieb, ktorí sa denne snažia ľuďom pomáhať, poznajú prípady rodín v núdzi v nájomných bytoch dopodrobna a prežívajú s nimi ich príbeh často niekoľko rokov. Týmto by sme chceli vyzvať na verejné ospravedlnenie sa poslanca mesta Prešov Pavla Hagyariho, ktorý svojimi neuváženými krokmi dehonestoval zamestnancov Odboru sociálnych služieb MsÚ Prešov, ako aj vedenie mesta, ktoré sa od prvého náznaku problému snaží s dotknutou rodinou komunikovať slušne, rozumne a v najlepšej viere vo vyriešenie problému. Čo je však najzávažnejšie, svojim konaním mohol v celej situácii poškodiť práve dotknutú rodinu.
Michal Hudák
hovorca mesta Prešov